I ti se pitaš
I ti se pitaš! – Participacija dece i mladih u školi i lokalnoj zajednici
Ciljevi programa:
Opšti: Podsticanje participativnog pristupa u radu sa mladima, tj. veće uključivanje mladih u aktivnosti koje se na njih odnose (a koje su u skladu sa njihovim znanjem i iskustvom)
Specifični:
-
osvešćivanje odraslih o potrebi uključivanja mladih u rešavanje problema koji se na njih odnose, da osveste vlastite stavove (posebno stereotipe i predrasude) o učešću dece i mladih u procesima donošenja odluka
-
obuka odraslih šta je to participacija i koji su kriterijumi prave participacije, uz prepoznavanje manipulacije
-
da polaznici seminara osveste različite vidove vlastitog i tuđeg ponašanja (da ne prave tipične greške) koje dovode do pasiviziranja mladih i njihovog isključivanja iz procesa koji se na njih odnose
-
unapređivanje saradnje mladih i odraslih na realizaciji zajedničkih planova i aktivnosti
-
da se deca i mladi pripremaju da budu aktivni, participativni i odgovorni građani
-
povezivanje svih koji su uključeni u procese participiranja mladih: Nastavnici, predstavnici Saveta roditelja i lokalne zajednice, uočavanje medjusobne povezanosti i saradnje u cilju kvalitetnijeg rada
-
poboljšanje atmosfere, tj. stvaranje uslova za saradnju i medjusobno uvašavanje, kroz podelu odgovornosti i partnerskog funkcionisanja.
Program je namenjen Nastavnicima u osnovnim i srednjim školama, posebno odeljenjskim starešinama i nastavnicima koji predaju građansko vaspitanje, osobama iz opština i lokalnih zajednica koje se bave problemima mladih i članovima Saveta roditelja škola.
Program obuhvata sledeće teme:
-
Upoznavanje karakteristika adolescentnog uzrasta, isticanje specifičnosti ovog uzrasta – rad idividualni, u malim grupama i zajednička diskusija
-
Pojam participacije: od pseudo-učestvovanja do prave participacije (analiza različitih situacija participacije mladih, uočavanje kriterijuma prave participacije) – rad u malim grupama i zajednička diskusija
-
Analiza argumenata koji govore u prilog i protiv participacije mladih, kao i uslova u kojma se participacija odvija – rad individualni, u malim grupama i zajednička diskusija
-
Analiza različitih modela ponašanja odraslih i mladih, koji mogu da opstruiraju pravu participaciju. Zajedničko definisanje “kritičnih tačaka” – rad u malim grupama i zajednička diskusija
-
Rad na konkretnim primerima škole i lokalne sredine u kojoj se obuka vrši
-
Učestvovanje dece i mladih u nastavnom procesu – rad u malim grupama i zajednička diskusija
-
Značaj i uloga odraslih(roditelja i članova lokalne zajednice) u podršci i pospešivanju učešća mladih